Aura a sorok között
Palimpszeszt, időképlet (kotta, könyv), mozgásfázisok (Muybridge), tipológiák (Blossfeldt, Becher-páros): a sorozatiság különféle összefüggéseit sűrítik és írják felül Idris Khan sokszorosan rétegzett, lágy, rajzos rezgésbe hozott fényképei. Az eredmény szőnyegre vagy épp Rothkóra emlékeztet, a fotográfiai eljárás pedig Arthur Batut (1846–1918) típus-portréira mutat vissza, melyeket Batut, aki egyébként az egyik első légifotós volt, “a láthatatlan képeinek” nevezett. Magyar párhuzam: Esterházy egy lapra írt másolata Ottlik regényéről.
Walter Benjamin azt állította, hogy a mechanikus sokszorosítás, amely folyamatnak tünetei a Tate képeslapjai, és amit Khan a szélsőségig vitt, megfosztja a műalkotásokat az “aurájuktól”. Khan megszállott reprodukciója ironikus módon felruházza a műveket a bennük eltemetett aurával.
– utal a rituális többletre Geoff Dyer.
Idris Khan: every…page of the Holy Koran (2004)
Művei még itt, ott, amott, emitt, amottan és emitten, továbbá aukción (2008 december: 18 750 GBP leütési ár, 6-os kiadás 3. darabja), itt, ott, amott, emitt, amottan. És itt. A törlés művészeti kontextusában itt. Végül egy beszélgetés.