Az alkotó fotóst általában a kép érdekli
olyan, hogy univerzális megoldás, nem létezik.
[...]
ezzel a technikával [ti. műszaki fényképezőgéppel] jobban szerkesztett, szebben világított képek készülnek, melyekkel kevesebb utómunka van. A gondolkodó alkotás tehát csak annyiban más a szokásos digitális hozzáálláshoz képest, hogy az utómunka egy részét a felvételkészítés idejére helyezi át. Viszont lassúságával szemben előnye, hogy sokkal többet és rövidebb idő alatt lehet megtanulni a fotográfiáról, ha az ember ilyen géppel dolgozik.
A műszaki géppel dolgozó fotós mindig előre tervez, ahogyan Ansel Adams mondta: VIZUALIZÁL.
[...]
az alkotó fotóst általában a kép érdekli, szeret tanulni és míg egy „fehér tele” simán 1 millió Ft felett van, addig a legdrágább műszaki objektív sem éri el újonnan ezt az árhatárt. Fordítva is igaz: újonnan 150 eFt a legolcsóbb műszaki objektív, tehát az árkérdésben komoly félretájékoztatást lehet fellelni a szakirodalomban és a fórumokon. Hasonlóképpen ide, az árkérdéshez tartozik röviden a tény, hogy a műszaki objektívek rajza sokkal jobb a kisfilmes objektívek rajzánál
— vezeti be Török György Műszaki gépek vs. tilt-shift objektívek című tanulmányát. Interneten, magyar nyelven ritkán jelenik meg ilyen minőségű — ez esetben technikai vonatkozású — szakszöveg a fotográfiáról.
Műszaki fényképezőgépek Magyarországon is készülnek: az argentum camera manufactura modelljei, Soltész István nyíregyházi mérnök-fotográfus saját fejlesztésű, kézzel készült, gyönyörű nagyformátumú kamerái.
további olvasmány
Liz Kuball: On format
Darius Himes: The tools we use
Dalton Rooney: Tools and Work
Mark Tucker: Experiments with borrowed 8×10 Deardorff